Työ, jossa saa tehdä sitä, missä on hyvä - myyntipäällikön uratarina

 

Sami Maunu toimii Avecorin myyntipäällikkönä Länsi-Suomessa. Maunun toimisto on Porissa, mutta liikkuvana edustajana hän tapaa asiakkaita laajasti koko Länsi-Suomen alueella. Takana on liki 20 vuotta erilaisissa yritysmyynnin tehtävissä. Nykyisessä työssään Avecorilla Maunu aloitti helmikuussa 2019 ja on viihtynyt mainiosti. Mistä kaikki alkoi ja mistä tuloksellisessa myyntityössä oikeastaan on kyse? 

Kaupan ja myynnin mahdollisuudet veivät mennessään

Opiskeluvuosien jälkeen Maunu työskenteli vähittäiskaupan myyjänä. Hän huomasi pitävänsä asiakastyöstä, ja ymmärsi nopeasti mikä merkitys palvelulla on ostoprosessissa. Kun vuonna 2001 tarjoutui mahdollisuus B2B-edustajan työhön, Maunu lähti mukaan sen kummempia miettimättä. Sittemmin hän on työskennellyt muun muassa myyntiedustajana, kouluttajana ja tuotepäällikkönä ja hankkinut työn ohessa myynnin ammattitutkinnon. 

Maunu on seurannut mielenkiinnolla liikelahja-alan kehitystä ja alati uudistuvia tuotevalikoimia. Digitalisaatio ja tietoyhteiskunnan kehitys näkyy liikelahjoissakin.

“Perinteisiä toimistotarvikkeita menee edelleen, mutta nyt uudempia hittejä ovat liikelahja- ja giveaway-puolen näkyvyyttä tuovat tuotteet. Myös ekologisuus, kotimaisuus ja käytännöllisyys näkyvät valikoimassa vahvasti”, kertoo Maunu. 

Vapautta, vastuuta ja vaikutusmahdollisuuksia

Nykyisessä työssään Maunu pitää siitä, että hän saa itse suunnitella työpäivänsä ja aikataulunsa. Maunu on saanut tehdä niitä asioita, joissa hän on itse hyvä, ja on näin kokenut voivansa hyödyntää omaa potentiaaliaan ammatissaan. Kun myyjä saa keskittyä siihen, mitä osaavat parhaiten, on onnistuminen helppoa. 

“Arvostan osallistavaa johtamistapaa, jossa kokeneiden ammattilaisten vahvuudet osataan nähdä ja ottaa käyttöön. Tässä firmassa yrityksen johdossa kaikilla on myyntitaustaa. Hierarkia työssä on matala, joten kommunikaatio on avointa kaikkiin suuntiin ja sitä myyjien viestiä oikeasti myös kuunnellaan. Täällä on uudistumishaluinen ja uudistumiskykyinen kulttuuri, jossa voin itsekin auttaa muita oman kokemuksen kautta,” Maunu listaa.

Monipuoliset asiakaskohtaamiset ovat työn parasta antia

Hyvän myyjän tärkein valtti on sosiaalisuus. Sillä Maunu ei tarkoita vain puhumista. Oikeastaan päinvastoin: hän näkee hyvän myyjän yhdeksi tärkeimmäksi ominaisuudeksi kuuntelemisen. Täytyy osata antaa asiakkaalle aikaa ja tilaa kertoa tilanteestaan ja tarpeistaan, jotta pystyy aidosti tarjoamaan parhaan ratkaisun. Hyvä myyjä on myös työteliäs ja tuntee tuotteensa sekä asiakkaansa kuin omat taskunsa. 

Avecorin asiakkaina on yrityksiä laidasta laitaan eri toimialoilta, joille jokaiselle on löydettävä tarvittavat tuotteet katalogista. Maunun päiviin mahtuu useimmiten 3-4 asiakaskohtaamista heidän kanssaan. 

“Meidät asiakkaat on mukavia ja juttua heitetään muustakin kuin työasioista. Erilaisten toimijoiden kohtaaminen eri aloilta päivittäin on tämän työn rikkaus,” Maunu sanoo.

Sinustako seuraava avecorilainen?

Vaikka työ on suurimmaksi osaksi itsenäistä ja asiakastapaamisiin mennään yksin, pitää Maunu yhteyttä työkavereiden kanssa päivittäin WhatsAppilla. Kollegoita tavataan myös koulutusten merkeissä, joita järjestetään 4-5 kertaa vuodessa. Siinä samalla juhlitaan pikkujoulut ja laaditaan uudet suunnitelmat. 

“Eteenpäin menevän ja kasvavan yrityksen tarinassa on hienoa olla mukana. Jos sulta löytyy tahtoa, kunnianhimoa ja ehkä vähän hulluuttakin, niin tää voisi olla sulle juuri se oikea paikka”, summaa Maunu.  

 

Sami Maunu uratarina, Avecor Oy

 

Olemme yksi toimistotarvike- ja liikelahja-alan isoimmista toimijoista Suomessa. Oletko sinä seuraava osa huipputiimiämme? Hae meille töihin!

Työllistämme myyntiedustajien lisäksi myös toimisto- ja varastotyöntekijöitä. Laita vapaamuotoinen hakemus osoitteeseen miko.kahlos@avecor.fi tai täytä yhteydenottolomake.

MyyntityöRekrytointi